Slik finner jeg Inspirasjon til mine kreative prosjekter!

Som en kreativ sjel, har jeg selvfølgelig dager da det stopper opp med tanker og ideer, mens andre dager har jeg hodet fullt av kreative prosjekter som jeg ønsker å sette i gang med, helst med en gang. 

Det som ofte skjer er at jeg faller i tidsklemma, og får ikke satt i gang noe, så stopper “kreativiteten” opp, og jeg blir helt “blank”. 

Som et kreativt menneske kan man ikke velge når og hvor man får sine ideer fra, og ofte (i hvert fall i mitt tilfelle) får jeg mine ideer på tidspunkt som passer dårlig, eller ikke lar seg gjennomføre der og da. 

 

 Et lite tips, kan være å ha med seg en notatblokk, eller skrive dem ned på mobilen om så, for å så gå tilbake til disse ideene senere for å se om inspirasjonen kan vekkes igjen.  

 

De dagene jeg faktisk har tid til å starte et nytt prosjekt, men hvor inspirasjonen ikke er til stede, har jeg allikevel et par hjelpemidler som jeg bruker for å finne tilbake til den kreative “gnisten” og bli inspirert allikevel. 

Her er mine tips om hvor og hvordan man kan finne tilbake til denne “gnisten” av kreativitet, og bli inspirert til å skape.

 

1. Ta deg tid til å gå inn i deg selv

Sett deg på et rolig sted, gjerne ute i naturen, eller på et rom hvor du kan finne roen. Er du ute, se deg rundt og lytt. Still deg spørsmål som, hva er vakkert med denne verden, nyt naturen og naturens lyder. Observer og gå inn i deg selv og se om du kan finne en indre ro. Er du inne, prøv å tenn et stearinlys og litt røkelse, ta på litt behagelig musikk og finn den samme roen. Kjenn etter hva som vekker seg inni deg. Kjenner du deg stresset? Er du avslappet? Hvordan har ting vært for deg den siste tiden? Er det noe du ønsker å forandre på? Reflekter over hvordan du har det her og nå og hvorfor, prøv å se etter om det er ting som stopper opp for din kreative utfoldelse. Om så, sett deg et mål om at dette skal endres i fremtiden. Kjenn etter hva du ønsker og legg en indre plan om hvordan du kan gjennomføre denne. Visualiser et mål og lag et mantra, det kan være et ord, en gjenstand (f.eks et smykke du bærer) eller rett og slett en påminnelse på telefonen, se om du kan “minne” deg selv på å holde deg til denne “planen” i dagene fremover ved å gå tilbake til dette mantraet.

 

2. Finn ut hva som engasjerer deg!

Blir du engasjert av politiske spørsmål? Hva gjør deg provosert i den verdenen vi lever i idag? Hva ønsker du å forandre? Bruk dette engasjementet til å skape. Sett deg ned og se for deg et viktig budskap du ønsker å formidle, og skap noe eget som symboliserer dette budskapet.

 

3. Dine livserfaringer, dine følelser!

Vi alle er mennesker med forskjellige livserfaringer, men med livserfaringene vi har har vi også følelser overfor hva vi har opplevd, både på godt og vondt. Om vi går tilbake i tid og ser på hva vi følte og hvorfor ved en spesiell opplevelse, kan vi finne mye inspirasjon til å bearbeide disse følelsen gjennom å være kreativ. Jeg tror personlig at dette er en måte for oss mennesker å takle våre opplevelser gjennom å skape noe positivt og nytt. I alle år har vi mennesker erklært vår kjærlighet ved å skrive ned våre tanker og følelser i såkalte “kjærlighets brev” til vår utkårede. Vi har brukt ritualer for feire spesielle hendelser i livet, både fødsel og død, og man finner mye symbolikk ved ritualer. Man kan tenke seg at det å være kreativ er å bruke vår egen indre symbolikk, man finner symboler som står for spesielle følelser eller hendelser og skaper utifra dette. Bruk dine egne livserfaringer og følelser til å bli inspirert og skape noe nytt!

 

4. Annen Kunst, Underholdning og Interesser

Noe av det som kanskje inspirerer meg mest uten at jeg tenker over det, er når jeg observerer andre sin kunst, innen mine interesse områder. Jeg elsker for eksempel å se historiske tv-serier eller filmer innen fantasy sjangeren. Jeg er også glad i sosial-kulturelle dokumentarer og det overnaturlige, og jeg elsker “horror” filmer. Jeg blir ofte imponert over arbeidet som bli lagt ned i slike serier eller filmer og blir dermed inspirert til å skape noe selv innen samme sjanger. Det kan for eksempel være at jeg gjerne vil prøve å sy en kjole fra 1800 tallet, om jeg ser en serie fra denne epoken, eller ønsker å lage en kreativ “makeuplook” innen horror sjangeren etter å ha sett en skrekkfilm. Inspirasjonen her kommer jo fra andre sine kreative prosjekter, og det er utrolig gøy at vi mennesker kan ha en slik positiv påvirkning på hverandre når det kommer til å skape og bruke vår kreativitet. Andre ting som inspirer meg er gjerne en bok jeg har lest, magasiner, fotografi og bilder, eller historie i seg selv.

 

5. Når du fortsatt er helt “blank”

Det er ingen skam i å bli inspirert av andre mennesker! Det vil alltid være noen der ute som er helt fantastiske på det de driver med, og disse menneskene kan inspirere oss til å fortsette å utvikle oss selv til å bli bedre. De dagene jeg virkelig er helt tom, tar jeg meg gjerne en runde på nettet og leter etter inspirasjon. Kilder kan være andre sine prosjekter som en ofte finner i sosiale medier som på Blogger, Pinterest, Instagram,

eller Facebook. Man kan finne mye på kreative nettsider som DeviantArt, og om du er glad i å fotografere anbefaler jeg 500px. 

Her er en liste over de nettsidene jeg anbefaler å ta en titt på om du trenger inspirasjon til kreative prosjekter:

Pinterest

Instagram

DeviantArt

500px

 

Jeg håper dette innlegget var til hjelp for å finne tilbake til din “indre” kreativitet og at du som leser kjenner deg inspirert 😉

     

 

STOR KLEM

– Charlene

 

#inspo #inspirasjon #personlig #kreativ #kreativitet #helse #velvære #selvutvikling #alternativ #mindfulness #mote #trend #skjønnhet #sminke #beauty #makeup #interiør #diy #film #tv #kunst

12 kommentarer

Siste innlegg