“Når helsen ikke er på topp, Sier ofte hud og kropp stopp”

Den siste tiden har vi som familie hatt en del store påkjenninger og det slår aldri feil at det vises, både i ansikt og på kropp. Caspian har vært en tur innom barneavdelingen på sykehuset, for en undersøkelse i narkose, og jeg har fått dårlige nyheter når det kommer til celleforandringer i livmorhals. Jeg fikk nylig svar på biopsi at prøven visste grove og alvorlige celleforandringer, så har nå fått innkalling til konisering i januar. Dette er ekstra tøft for meg, da jeg for noen år tilbake, mistet min mor med livmorhalskreft. Det er heller ikke mer enn et år siden jeg fjernet blindtarmen og fikk påvist ondartet kreft der. Så dette er så klart noe som skremmer meg, og gjør meg ekstra utrygg i hverdagen.

 

“Skjønnhet og velvære, henger godt sammen med helse og selvfølelse.

Når helsen ikke er på topp, sier ofte hud og kropp stopp.”

 


 

Dette ser jeg gang på gang i stress-perioder. Huden blir uren, skriker etter sol, de mørke ringene under øynene blir tydeligere og ansiktet ser trett ut. Hovedsakelig er dette ofte et resultat av en kombinasjon av at jeg glemmer å ta vare på meg selv, og søvn og kosthold ikke blir like prioritert som før. Dette er selvfølgelig en negativ spiral som ikke gjør noe godt for seg, og noen ganger kan det være enklere å ta tak i det ytre først for å så begynne å gå dypere i de underliggende problemene.

Et generelt tips jeg en gang fikk av min samboer, var å begynne med det enkle først, det hadde ingen ting med skjønnhet og velvære å gjøre, men jeg ser klart at tipset godt kan brukes i denne sammenheng

Når det kommer til skjønnhet og velvære, er det å se bra ut (da mener jeg ikke som i “perfekt sminke, hår, negler, osv” men sikter mer på utstråling og frisk hud), alfa omega, med å føle seg bra. For å føle seg bra, må man som regel føle en viss harmoni, både når det kommer til kropp og sjel. Jeg føler meg ofte i ubalanse når jeg ikke føler meg bra, og det vises også ofte på utseende.

For meg er den “enkleste” enden å begynne, å ta tak i mitt eget utseende, når motivasjonen er på bånn. Da mener jeg, ta meg en dusj, vakse håret, klippe neglene, fikse bryn og hårfarge og rense huden. Begynner jeg her, får jeg ofte en god start som gir meg videre motivasjon til å faktisk ta tak i de underliggende problemene. Alt dette er overfladisk, men det handler om å ta vare på seg selv. Det er viktig å sette av tid til seg selv som handler om nettopp det, å ta vare på seg selv, og ikke alle andre.  

Vi har alle forskjellige oppfatninger av hva det vil si å ta vare på oss selv. Men for meg handler det mye om egentid, til å nettopp å få tatt den etterlengtede dusjen alene, eller fikse neglene. Da føler jeg at jeg faktisk har tid til overs, og meg selv.  I en hverdag hvor det meste handler om å få ting til å gå rundt, både når det kommer til; småbarn, studier, jobb, økonomi, holde hus og hjem på stell, så ser jeg at det ikke blir mye “egentid” til overs. Man prioriterer seg selv til slutt, for man har så mye annet man “må” få gjort først. Og når man i tillegg har store påkjenninger som alvorlig sykdom, enten selv eller i nærmeste familie, er det i hvert fall ikke alltid like enkelt.

Som person, har jeg en tendens med å alltid begynne med det tyngste arbeidet først, når jeg føler at ting har hopet seg opp. Dette kan ofte virke mot sin hensikt å gjøre meg mer demotivert og til tider ganske matt. Jeg tror jeg har en tendens til å se alt som mye større en det egentlig er, mye fordi jeg har en oppfatning av at de underliggende problemene ofte er viktigst. Men det trenger ikke alltid å være tilfelle.  Starter man en plass, har man jo begynt prosessen, enten det er i den ene eller andre enden. 

Mitt råd er å begynne der du er komfortabel, og ikke minst med det du har overskudd til, men så klart må man ta seg litt i nakken. Det er her rådet fra min kjære kommer godt med, “hvorfor ikke begynne i den enkle enden?”

Når ting ikke alltid går som en ønsker og en har store belastninger i en vanskelig hverdag, er det ekstra viktig å huske å ta vare på seg selv. Det er ikke for ingen grunn at man ofte sier: “Du må ta ta vare på deg selv, for å kunne hjelpe andre”. Jeg ser ofte at i ekstra vanskelige perioder, havner jeg i en negativ spiral, hvor alt handler om å få ting til å gå rundt, det meste blir et ork og motivasjonen er på bånn. Som regel prioriterer jeg alltid meg selv til slutt, som igjen gir meg en dårlig selvfølelse og følelsen av liten verdi. Over lengre tid er dette verken helsemessig sunt og kan utvikle seg negativt til en ond sirkel som er vanskelig å komme seg ut av. Når jeg ser dette mønsteret dukke opp hos meg selv, er jeg ekstra påpasselig for å gjøre det jeg kan selv for å snu ballen i riktig retning og komme meg ut av et dårlig tankemønster og ikke minst handle før det er for sent. 

 

Her er noen gode tips, som jeg ofte bruker selv for å komme meg ut av denne negative spiralen. Disse bruker jeg aktivt når jeg ser at det er på tide å ta tak i egen helse og velvære. 

 

1. Sett av tid til deg selv

2. Tenk Kosthold, Mosjon og Søvn

3. Ta tak i det du har utsatt

4. Vær sammen med mennesker som gir deg noe tilbake

5. Gjør noe som gjør deg glad

 

Alle disse tingene ser jeg på som utrolig viktige i seg selv og ikke minst sammen, men er man først inne i en negativ spiral er det ikke alltid like enkelt å vite hvor man skal begynne for å bedre sin egen helse eller selvfølelse. 

Jeg kommer til å lage et innlegg hvor jeg går dypere inn på de forskjellige punktene, og hvordan du kan best hjelpe deg selv til bedre selvfølelse.

Det spiller egentlig ingen rolle om du begynner i den ene eller andre enden, det viktigste er at du begynner en plass, og kanskje av og til kan det være bedre å begynne med det letteste først. Vi er alle forskjellige og synes forskjellige ting er vanskelig, men om en klarer å få til punktene ovenfor, eller i det minste noen av dem, vil jeg si at du har en ganske god balanse i hverdagen, og ikke minst tar godt vare på seg selv. Husk at skjønnhet kommer innenfra!

Det handler om å ta tak og prioritere, men gjør det som er viktigst for deg og ikke alle andre!

 

STOR KLEM

– Charlene

 

#motivasjon #inspirasjon #personlig #selvutvikling #helse #skjønnhet #velvære #kreft #celleforandringer #tips #selvfølelse #familie #barn

 

6 kommentarer
    1. Hei.
      Så trist å høre at du har celleforandringer. Det er aldri en hyggelig beskjed å få.
      Håper det ikke er alvorlig.
      Her er mitt tips å registrere alt man opplever med kroppen.
      Da kan man fort finne sammenhenger.
      Selv har jeg ME, og bedring kommer ofte smått og gradvis.
      Siden det kommer så gradvis er det ikke alltid jeg oppfatter bedring.
      Derfor er det greit å registrere alt slik at jeg faktisk ser forskjellene.
      Fordi forskjellene kan være ganske store.
      Det er greit å få hjelp til å se de små tingene i hverdagen <3 masse lykke til fremover

    2. Cathrine: Tusen takk for god omtanke <3

      Selv hadde jeg ME diagnosen fra jeg var 20 til 26, det var noen utrolig tøffe år, og vet godt hvordan den sykdommen sliter både på kropp og sinn, og unner virkelig ingen det.. Jeg ble selv "friskmeldt" for noen år tilbake, du kan tro det var et stort positivt steg i riktig retning 😉

      Dessverre har jeg hatt uflaks når det kommer til andre helseproblemer i etterkant som ikke er det letteste. Det er en pågående prossess å leve med kronisk sykdom og jeg er helt enig at man ofte glemmer sin egen fremgang 😉

      Ser jeg tilbake, så ser jeg at jeg er på en mye bedre plass nå i dag 😉

      Igjen, tusen takk for fine ord 😉 Og masse lykke til videre du og, håper virkelig du blir frisk <3 <3 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg