hits

februar 2017

5 Steg til bedre Selvflelse

Her er en liste, som jeg ofte bruker selv nr jeg fler at ting stopper litt opp og motivasjonen er p bnd. Jeg har skrevet tidligere om hvordan det  ha mye fysiske og psykiske pkjenninger pvirker selvflelsen og det at man ikke tar godt nok vare p seg selv. Du kan lese innlegget mitt her:

"Nr helsen ikke er p topp, Sier ofte hud og kropp stopp"

Disse punktene bruker jeg ofte aktivt selv for komme meg ut av denne negative spiralen, og under gr jeg litt inn dypere i de punktene jeg beskrev i det forrige innlegget mitt. Som sagt tidligere, det spiller ingen rolle om du begynner i den ene eller andre enden, det viktigste er at du begynner en plass.

 

1. Sett av tid til deg selv

- Gi deg selv "lov" til ta en pause fra alt annet enn deg selv. Fokuser p noe du nsker gjre og f det gjort.

- Bruk gjerne en kveld til din egen "spa-kveld". Du kan prioritere ta en god lang og varm dusj, hvor du f.eks begynner med skrubbe kroppen, vasker og kurer hret, etterfulgt av nappe dine egne bryn for s stelle neglene dine mens du ser p en favoritt serie.

- Ta en tur til frisren eller hva med unne seg selv en time hos en massr?

- Fler du at du ikke har ftt tid til ta vare p kroppen i form av fysisk trening? sett av tid til gjre nettopp dette. 

- Legg deg tidlig en kveld etter et godt varmt bad/dusj og les et magasin eller en god bok. Det skal ikke alltid mer til for fle velvre.

- Kjenn etter hva DU trenger og prioriter deretter.

 

2. Tenk Kosthold, Mosjon og Svn

- Dette er utrolig viktige punkter, og jeg skal innrmme at her er jeg oftest drligst prioritere. Disse punktene er s opplagte og logiske at det fles som et enda strre nederlag nr en ikke alltid fr det til. Det er viktig ikke banke seg selv opp for ikke klare ha alt perfekt p stell nr det kommer til kosthold, trening og svn, vi er alle forskjellige og flere lever med kroniske sykdommer som gjr det ekstra vanskelig flge opp akkurat disse punktene i hverdagen, allikevel er det s utrolig viktig prve. 

- Prv f i deg en god frokost, hver dag. Jeg vet det til tider kan vre vanskelig, men starter en dagen med god frokost vil en ogs fle sult videre ut over dagen som igjen gir motivasjon til spise flere mindre mltider enn et stort middagsmltid (kremt, det hender) argo en fr mer energi og overskudd utover dagen til ta fatt p dagens oppgaver og gjreml 

- Du trenger ikke g p treningstudio hver dag for f mosjon. Tenk p dine gjreml som trening, vasker du huset, springer opp og ned trappene med skittenty, gr du ut med spla, s tenk at dette er to fluer i et smekk. Du er fysisk aktiv samtidig som du fr gjort ting som kanskje har ventet p seg. Tenk positivt, og gi deg selv creds for vre effektiv. 

- Prv ha rutiner, spesielt nr det kommer til svn. Legg deg og st opp noenlunde samme tidspunkt hver dag. Trenger du hvile p dagtid, prv sette av et fast tidspunkt til dette.

- Start der du er! Ikke legg lista for hyt og sett heller delml. Husk at vi alle er forskjellige bde nr det kommer til interresse av kosthold, trening, og noen trenger mer svn enn andre. Det finnes ingen fasit p hva som er korrekt, men det finnes veiledende anbefalinger. Bruk disse anbefalingene til din egen fordel og tilpass dem utifra ditt behov og helse.

 

3. Ta tak i det du har utsatt

- Mestring gir god selvflelse, har man over en lengre periode stoppet opp, og utsatt ting som "br" bli gjort, er det viktig ta tak i dette for fle mestring. Det trenger ikke vre mer enn at man burde ha gtt ut med bset, satt p en vask med klr eller s enkelt som ta inn og ut av oppvaskmaskinen. Du trenger ikke gjre alt p en gang, men prv gjre en ting hver dag, s vil du i det minste kunne fle mestring over denne ene tingen du fikk gjort. Husk ros deg selv, uansett hvor lite det mtte vre du "fler" du har ftt gjort. Det viktigste er at du har tatt tak, begynt p prosessen og ikke minst prvd. Det er bra nok i seg selv.

- Om det virker for overveldende starte i praksis, kan du begynne med skrive en liste over ting du nsker f gjort i lpet av dagen eller uken, huk av p listen etter hvert som ting bli gjort og du vil se at ting gr framover og ikke str stille.

- Spr om hjelp, ikke fl det som et nederlag be venner familie om hjelp. Fler du at tiden ikke strekker til, be om hjelp til barnepass eller er du for sliten til ta hele husvasken selv? Be en god venn eller venninne om hjelpe, s kan du spandere en kaffe eller et glass vin siden som takk for hjelpen.

 

4. Vr sammen med mennesker som gir deg noe tilbake

- Kjenner du av og til at noen mennesker bare tapper deg for energi nr du er sammen med dem? Kanskje de ikke er helt p samme plass i livet som du? De har kanskje et helt annet fokus enn deg, andre prioriteringer i livet og andre problemer som virker helt meningslse for akkurat deg? I perioder hvor man har lite overskudd selv, br man ogs tenke mer p seg selv og heller omgs med andre mennesker som gjerne gir noe tilbake. Ikke i form av fysiske gjenstander, men heller mer av empati, forstelse og ikke minst kjrlighet. Omgi deg med med "likesinnede", da mener jeg noen som er god for deg i din situasjon og der du befinner deg i livet akkurat n. Gjr du det, vil du ogs fle at du kan "gi noe tilbake" og styrke din egen selvflelse.

- Prv s godt det lar seg gjre vre sosial og omgi deg med positive mennesker som er forstelsesfulle. Ikke bruk energi p mennesker som du hver gang etter et mte sitter igjen men en vond mageflelse. Kutt ut negative vennskap og fokuser heller p de gode. Vennskap skal g begge veier, s kjenn etter hva og hvem som gjr deg godt, og gi tilbake.

- For meg er jeg aller lykkeligst nr jeg er sammen med mine nrmeste. Spesielt snnen min Caspian. Han er en enorm inspirasjonskilde og stor motivasjon i livet mitt. Det er ogs godt bruke tid p nrmeste familie og venner. De gir mye tilbake og dmmer (som regel) ikke. Kjenn etter hvem som inspirerer og motiverer deg, og vr sammen med dem.

- Ikke press deg selv. Kjenner du at det ikke er dagen for vre sosial, s st over, gode venner vil forst og det kommer en dag i morgen ogs, men pass p at du ikke blir for isolert i deg selv og dine egne tanker, det er ytterst f mennesker som har godt av det i lengden ;)

 

5. Gjr noe som gjr deg glad

- La deg selv f en pause, bestem deg selv for en dag du ikke "m" gjre noe, gjr noe som du har lyst til og som gjr deg glad

- Liker du spille dataspill, se film eller serier, s tillatt deg en kveld hvor du enten bare sitter foran dataen eller tv-en hele kvelden og ikke gjr noe annet enn nettopp det, prv ikke f drlig samvittighet for unne deg noe du liker gjre, og tenk at du har lov til ta "en pause i bakken".

- Ta en tur ut med venninner, enten det bare er for komme ut av huset og f litt pfyll fra andre over en kopp kaffe eller unn deg en tur p byen for danse (om du liker det da) ;)

- Er du en kreativ sjel? Lag noe. Enten det er sy, male, tegne, strikke, eller noe du liker holde p med. Nr du er ferdig med produktet vil du se at det gir en god mestringsflelse og ikke minst glede av gjre noe produktivt. Skulle du vre s uheldig at det ble en fiasko? prv ta det som en lrdom og prv igjen, kanskje neste ting blir et mesterverk?

- Puss opp. Ja tro det eller ei. Noe av det som har gitt meg strst mestringsflelse og god selvflelse er at jeg har pusset opp flere rom i huset. Det er kanskje stress mens det str p, men resultatet gjr det absolutt verdt det. Det som kanskje var min strste utfordring var nr jeg fikk for meg bygge en terrasse. Og fy sren, s klarte jeg det ogs! Nettopp det snakker jeg om stolt til andre den dag i dag. hehe. Og ja! Det er lov skryte av seg selv innimellom ogs ;) Synes du det kanskje hres litt avansert ut begynne med et helt rom? Kjp deg et nytt mbel fra ikea, jeg skal love deg at det er rene iq testen skru sammen, men nr du frst fr det til s fles det helt fantastisk! ;)

 



 

Til syvende sist handler det om balanse og ikke minst kjenne etter egne behov. Det kan ogs vre lurt minne seg selv p hva man har oppndd en gang i blant. Selv er jeg forferdelig drlig til nettopp dette, og glemmer fort alt det "gode" jeg har utrettet og blir ofte veldig selvkritisk. Noen ganger m man bare si til seg selv at ting er bra nok og at det kommer en dag i morgen og det gjr ingen ting om man tar det i sitt eget tempo. Det er s viktig ikke sammenligne seg selv med andre, men heller se innover i seg selv, hva en selv har oppndd og prve tenke positivt. Det er ikke alltid like enkelt, men hva hadde livet vrt om alt var enkelt? Man trenger utfordringer for vokse som menneske. Og ikke glem gi deg selv litt skryt av og til. Det er viktig f lov til kjenne at man er bra nok som man er. Jeg sier en gang til, vi er alle forskjellige og derfor enda viktigere at man tar tak i ting utifra vrt eget utgangspunkt.
 

Jeg hper disse tipsene kan hjelpe andre der ute som kanskje til tider sliter med finne igjen mestringsflelse og balanse i hverdagen. Og hper og tror at disse punktene kan hjelpe til bedre selvflelse. Det er i hvert fall noe som hjelper meg.

 

Legg gjerne igjen en kommentar om du har noen andre tips komme med ;)

 



 

XOXO

- Charlene

 

#makeup #beauty #skjnnhet #velvre #helse #psykiskhelse #selvflelse #selvtillit #livet #personlig #blogg #meninger #tanker #holdninger #tanker #tips #familie #barn" Kode for importere bloggen min til Nouw: 3165098529"

Ice Queen - Creative Makeup Look








 

PRODUCTS USED

 

Base:

- Nyx Foundation - Stay Matte - But Not Flat

- Glo Minerals Pressed Foundation

- Kiko - Transparent White Powder

 

 

Contour & Highlight:

- Sugarpill - Edward Scissorhands Palette & Sparkle Baby Palette

(Colors: Home Sweet Home, Ice Angel)

 

Eyeshadows:

- Sugarpill - Edward Scissorhands Palette & Sparkle Baby Palette

(Colors: Home Sweet Home, Ice Angel, The Inventor, Candy Crush)

 

Eyes & Brows:

- Hvit eyeliner fra H&M

- Makeup Mekka -  Glitter eyeliner, (Slv, Bl og Turkis)

- Nyx - White Liquid Liner p bryn og vipper

 

Lips:

- Hvit eyeliner fra H&M

- Hvit Leppefarge fra Inglot

- Hvitt Glitter fra Ebay

 

SFX:

- Glitter Eyeliners fra Makeup Mekka i bltt, turkis og slv

- Kat Von D - White Liquid Tattoo Liner

 

Bilderedigering:

- Skin Smoothing

- Bltt og Lilla Filter

- Kontrast

 

XOXO

- Charlene

 

#makeup #sminke #look #makeuplook #sminkelook #beauty #skjnnhet #mote #trend #velvre #inspo #inspirasjon

Pink Beauty Wants

// Inneholder Ad-Links //

 

Collage created using TurboCollage software from www.TurboCollage.com

 

Produktene finner du her:

 

1. Foreo - LUNA play

2. OPI - Sorry I'm Fizzy Today

3. Isadora - Perfect Matt Lipstick

4. L'Oral Paris - True Match Le Blush

5. Milani - Amore Matte Lip Crme

6. Free Spirit Tee Dress

7. Isadora - Eyeshadow Quartet

8. Isadora - Holographic Glitter Nails

9. Voluspa - Prosecco Rose Decorative Tin Candle

 

Q: Noe du kunne tenkt deg?

 

XOXO

- Charlene

 

#makeup #sminke #trend #rosa #blogg #skjnnhet #velvre #mote #kollasj

 

Celleforandringer og Konisering

Beklager at det har vrt s stille fra meg den siste tiden.... Formen har ikke vrt helt tipp topp, men jeg begynner fle meg bedre n.

For et par uker siden var jeg inne p sykehuset og fikk gjennomfrt en skalt konisering. Dette er et lite inngrep hvor man fjerner deler av livmorhalsen nr det er blitt pvist celleforandringer. Det er ikke alltid man trenger gjennomfre en konisering med det frste, men i mitt tilfelle var celleforandringene s pass grove at de anbefalte meg f det gjort s fort som mulig. Jeg fikk pvist hygradige celleforandringer i hst, som jeg skrev litt om i et tidligere innlegg som du kan lese her:  

"Nr helsen ikke er p topp, Sier ofte hud og kropp stopp"

 

Selve inngrepet gikk veldig bra, det er nok mer den psykiske belastningen som er verst. Spesielt med tanke p tidligere kreft sykdom og livmorhals kreften som min mor dde av. Men n er det alts gjort, s n krysser jeg fingrene for at disse forandringene ikke kommer tilbake og at jeg slipper fjerne mer. Jeg venter fortsatt p en bekreftelse fra sykehuset om at alt er tipp topp, og om det ser bra ut er det heldigvis ikke noe i veien for kunne bli gravid igjen en gang i fremtiden.

Ellers har jeg faktisk klippet meg KORT!!! Og det er helt sykt, da jeg ikke har hatt s kort hr siden jeg gikk p barneskolen! Men hret mtte rett og slett bort, da jeg har mistet s mye hr etter at jeg fikk B12 mangel.  Min skjnneste venninne Ida stilte opp med saks og kam, som alltid ;)

 

Hva synes dere om resultatet? Det ble en kort "bob" p meg denne gangen ;)

 



 

XOXO

- Charlene

 

#celleforandringer #helse #konisering #livmorhals #kreft #skjnnhet #velvre #livet #hverdag #familie #mote #trend #selvutvikling #personlig #hr #frisyre #foto #makeup #sminke

Blogglisten Follow