Bitch Please! U dont know me!

“Hva er greia med at så mange mennesker tror de vet hva du tenker, føler, har gått igjennom og hvordan og hvorfor du gjør og er som du er? Kan vi ikke bare alle ta en “chill-pill” og roe oss litt om meninger, synsinger, og ikke minst antakelser?”

“Se deg heller selv i speilet og tenk deg om to ganger før du slenger ut en dritt kommentar, prøv å sett deg inn i andre sine sko før du gjør opp en mening om andre sitt liv… For fakta er: U dont know (a) Shit!”

 

På sosiale medier lever vi et “perfekt” liv. Vi deler våre beste øyeblikk, gleder og minner og vi legger ut om våre vakre og velstelte hjem og ikke minst våre perfekte barn. Vi redigerer bildene med filter i hytt og pine og kommenterer naboens nye roser på middagsbordet.

Vi lever i en filtrert virkelighet…

Sannheten er: Ingen er perfekt. Ordet “perfekt” er en illusjon, en drøm. Vi har alle et liv utenfor sosiale medier, med både oppturer og nedturer. Vi gjennomgår livskriser og tøffe tider i samfunnet. Noen har det vanskelig på jobben, andre sliter med sykdom. Et “normalt” liv, er langt i fra “perfekt”!

Av og til lurer jeg på hva som får oss mennesker til å være så trangsynte, lite forståelsesfulle og uten empati for våre medmennesker. Hvorfor vi mobber, hvorfor vi stenger hverandre ute og hvorfor vi slenger dritt på åpne forum, og på nett.

Har vi ikke bedre ting å gjøre?

Jeg ser unge jenter på sminke sider og forum som er direkte stygge med hverandre… Jeg ser barn som ikke ønsker å gå på skolen fordi de blir mobbet og voksne mennesker som slutter i jobben fordi de blir fryst ut av miljøet. Vi lever i en tid da vi burde visst bedre. Dessverre tror jeg at sosiale medier ikke har hjulpet på situasjonen, men heller gjort mobbing, trakassering og utfrysing mye enklere.

Så hva kan vi gjøre? 

Jeg tror virkelig at det er på tide med en gjennomgang av pensum i skoler og ikke minst videre opplæring, om det ikke allerede er gjort. Vi kan bli bedre på å opplyse våre barn om hvordan de skal forholde seg på nett og som medmennesker. Og som voksne kan vi gå foran som et godt eksempel.

Jeg har selv opplevd mobbing, noe som resulterte i at jeg til slutt måtte bytte skole. Dett er nå mange år siden, men den dag i dag skal jeg innrømme at jeg sliter med sosial angst og frykt for hva andre mener og tenker. Jeg prøver ofte å gi litt mer “faen”, men det er ikke alltid like lett.

Jeg tar sterk avstand fra mobbing. Mobbing er ikke greit, men jeg tror ikke alle som “mobber” gjør dette bevisst. Men hvis vi sammen kan belyse temaet og ikke minst konsekvensene dette har for enkelt personer i samfunnet, kan vi kanskje endre en negativ utvikling, spesielt når det kommer til sosiale medier, og etterhvert, sammen med bevissthetgjøring og undervisning, kan vi bli flinkere til å opptre som bedre mennesker mot hverandre. Jeg personlig synes vi må bli flinkere til å framsnakke og støtte hverandre, i stedet for å slenge dritt. Vi har alle godt av å tenke oss om to ganger før vi slenger ut en kommentar ut fra antakelser.

Noen ganger må vi vende blikket innover i stedet for utover…

Som mennesker må vi bli flinkere til å bry oss om hverandre betingelses løst, vi må slutte å tro at alle har en baktanke, og vi må bli flinkere til å heie hverandre frem. Kan vi ikke bare være glad på hverandres vegne, når ting går bra? Og støtte hverandre når det ikke alltid er like bra?

Må vi alltid være så “jævla” perfekte?

 

 Om dette er et tema som engasjerer deg, anbefaler jeg deg å sjekke ut min gode venninnes, Silje Marie Strandberg sine facebook sider: 

 

Sommerfugleffekten

og

Lykkepillen

 

Silje Marie, jobber til daglig med opplysning, når det kommer til mobbing og psykisk helse.

Dere kan også se hennes dokumentar “Lykkepillen” her:

www.lykkepillenfilm.no

 

Du vil kanskje også like dette innlegget, som også er postet på Mental Helse sin Psykoblogg:

La oss snakke om Psykisk Helse

 

Stor klem

– Charlene

 

 

#psykiskhelse #helse #mobbing #samfunn #tanker #holdninger #meninger #mote #skjønnhet #velvære #trend #ståopp #bloggingmotmobbing #rettfrahjertet #hjertesak #engasjement #personlig #sosialemedier

 

 

32 kommentarer
    1. Amen! Så bra skrevet og sant, jeg forstår heller ikke hvordan folk kan ha så sykt mye dritt å si til andre… Det burde faktisk bli litt pensum på skolen med tanke på hvor stor tilgang man har på å mobbe andre og slenge dritt i dag…

    2. Hyll, Charlene!
      Dette var virkelig bra skrevet, og jeg kan ikke si meg mer enig!
      Selv om jeg kanskje fremstiller meg selv som “perfekt” på instagram, så betyr det ikke at livet mitt er en dans på roser. Tvert i mot.
      Jeg kjenner meg godt igjen i den tankegangen, “Åhnei, dette kan jeg vel ikke gjøre for da vil jeg bli sett rart på, eller sett ned på” – Altså hallo, det er hvert enkelts liv, og at mobbere og andre mennesker skal ha innflytelse på hva man gjør med livet sitt er som å være lenket fast, spør du meg.
      Setter stor pris på et sånt innlegg, vi alle må ta det inn at alt skal ikke fremstå perfekt, for ingenting er det! Vi kan ha det fint og flott, og leve et lykkelig liv, men et perfekt liv tror jeg ikke finnes..
      “Vi er perfekte, men verden er ikke det..”
      😉
      Ha en god kveld videre!

    3. Det er alltid så inspirerende å lese det du skriver Charlene 🙂 Jeg satt faktisk og tenkte på akkurat dette her om dagen. “Alle” påstår jo at de er i mot mobbing og drittslenging så da tar jeg meg selv i å lure: Hvem er alle disse som mobber da? Siden alle selv mener de er så snille. Jeg tror som deg at det handler om mangel på bevissthet, spesielt mangel på bevissthet rundt egne følelser. Gjerne de følelsene vi prøver å gjemme fordi de ikke er helt “akseptable”, slik som misunnelse, sjalusi, sinne, skuffelse, følelse av å være mislykket etc. Når andre mennesker trigger disse følelsene i oss er det lett å projisere noe som egentlig handler om oss selv over på andre. Dette er spesielt enkelt å gjøre over internet for da ser vi ikke konsekvensene av det vi har sagt/gjort og hvordan det påvirker den andre personen. Vi har også alle vår helt unike oppfattelse av virkeligheten og når denne ikke stemmer helt overens med andres kan det lett bli konflikter, der begge parter vil påstå at de selv er den “snille” og den andre er den “slemme”. Det ble mye tekst her, men poenget er vel at vi alle burde bli flinkere å se innover og tenke: Handler dette egentlig om den personen jeg beskylder, eller om meg selv og mine egne issues? I tillegg må vi respektere at vi alle opplever verden litt ulikt og bare fordi vi har opplevd noe betyr det ikke at alle andre som opplever noe lignende vil føle det og takle det på akkurat samme måte.

    4. Dette er bra du tar opp for det er stemmer jo så sant det du sier. Jeg ble også mobba på skolen og vi fikk tilogmed drapstrusler etter oss som ente at jeg måtte bytte skole og i tillegg måtte vi flytte. Men egt så er det den som mobber som skal bytte skole og ikke motsatt.

    5. utrolig bra skreve Charlene <3 kjenne meg veldig igjen i det du skrive. mobbing kan isje snakkas nok om, det må ut.
      Klem <3

    6. Tonje: vet du va Tonje? det er jeg helt enig i! jeg synes det ikke er greit i det hele tatt dette med at den som blir mobbet må bytte skole, jeg håper virkelig det går bedre med deg nå? <3

    7. Gunhild: Tusen tusen takk, Gunhild! sånne kommentarer som dette gjør det absolutt verdt å skrive om slike temaer! <3 så takk for en god og utfyllende tilbakemelding 🙂 Kunne ikke vært mer enig i det du skriver, og tenker akkurat det samme som du 😉 <3 Stor klem 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg