Blodårebetennelse er noe dritt!

Nå er jeg altså drittlei av å være syk!!! Tidlig i høst fikk jeg en heftig infeksjon i hele kroppen. Det begynte men klassiske omgangsyken, så over til noe “alla-influensa-virus” (#barnehagebarn), og så streptokokker halsbetennelse….. Ja vel, så på uke 3 av sykdom ble det en 10-dagers kur med antibiotika da…. “Nå blir jeg nok frisk” tenkte jeg, men neida! Dette var i september, bemerk; begynnelsen av September! Det som var, var at jeg i tillegg hadde en enorm kløe og brennende følelse i huden og en haug med “blodutredelser” på hele kroppen, dette har jeg hatt flere ganger før så det kom nok av stress tenkte jeg, “blodårebetennelse” som følge av streptokokker halsbetennelse, sa legen…

Altså hadde vist immunforsvaret mitt jobbet litt imot seg selv oppi denne infeksjonen eller viruset eller hva det nå enn var…

Uansett, Så ble det kortison kur da….Nå må jeg hvert fall bli frisk som en fisk! tenkte jeg igjen, men der igjen tok jeg visst feil…. Disse medisinene da, og herre min hatt for noen bivirkninger! Det er noe av det verste medikamentet (samtidig les: vidunderkur) jeg har vært borti! Nattesvette, Insomnia, hjertebank, trykk i hodet, trykk i kroppen, høyt blodtrykk, skjelvinger, u name it! Og jeg som trodde Lithium var “bad”. Men når det er sagt, så tror jeg den tok knekken på selve blodåre-betennelsen, for etter en uke var alle “prikkene” borte. Så sånn sett funket jo medisinen for det den skulle. 

// Slik så mesteparten av kroppen min ut, før jeg begynte på kortison //

 

Nå har jeg kun 1 uke igjen av en 4-ukers kur, takk og pris for det! Men tror du ikke når jeg våknet i morges at jeg kjente at halsen var øm og hoven som en opplåst ballong? Joda, litt vondt i halsen igjen vet du. Sikkert bare snorket litt mye i natt, og tett i nesa…. Så kom etter middagen, litt ømmere, vondere å svelge, kjenner på en dårlig ånde og ikke minst en rar varme…. Sikkert bare snakket litt for mye i dag…. 

Nå er det kveld. Halsen kjennes ut som en typisk “halsbetennelse”. Jeg måtte til slutt titte i speilet med “flashlighten” fra iphonen, og joda, hovne, røde mandler med hvite prikker. Jippi! Da blir det vel legen igjen på mandag…..

Håper dere andre har hatt en fin helg? Foruten om formen, er alt tipp topp 😉

 

Stor Klem

– Charlene

 

#syk #sykdom #helse #velvære #skjønnhet #kortison #antibiotika #vaskulitt #blodårebetennelse #høst #familie #hverdag #helg #foto #kollasj #blogg #personlig

10 kommentarer

Siste innlegg