Bloggere og Medias Påvirkningskraft!

 

I det siste har det vært mye snakk i media om hvordan bloggere fremstår for sine lesere og ikke minst påvirker sine lesere, både når det kommer til holdninger, og direkte handlinger, både positivt og negativt. 

Når det kommer til bloggere, handler det ofte om kroppspress og utseende-fiksering på en negativ måte.

Dette er ikke noe nytt. Det har vært en debatt og et tema så lenge jeg kan huske. Siden jeg var liten, siden det første kjendis magasinet ble publisert i Hollywood, til dags dato hvor både sosiale medier, bloggere, og reality-tv er en stor del av manges hverdag. Forskjellen i dag er vel kanskje tilgjengeligheten? Og ikke minst at vi kan følge vanlige menneskers liv så tett? De fleste har i dag både internett, tv, laptop og mobilapper hvor man kan følge med på det meste. Til og med hva naboen spiste til middag, om man synes det er interresant?

Jeg tror det er viktig å huske på at mange av bloggerne er nettopp det, vanlige mennesker, som også har sine hverdagslige problemer. Vi skal være forsiktige med å dømme andre for deres valg og ytringer. Som regel ligger det alltid noe bak, hver person har sin egen historie og vi er alle forskjellige, takk gud for det!

Jeg tenker at man skal også være forsiktig med å sitte å peke på hva andre skal eller ikke skal gjøre. Jeg mener folk må få bestemme selv over sitt eget liv og hva som er viktig for dem. Men, allikevel som en personlighet i media børe man også tenke over hva man deler med sine lesere og hvilken påvirkningskraft det har.

 

Når det kommer til dagens ekstreme kroppsfokus er det ikke bare “bloggerne” som skal ta hele skylden. Jeg synes at det er minst like viktig å sette fokus på hvor mye i media som faktisk er retusjert, “photoshoppet” og ikke minst, ikke alltid viser virkeligheten. 

Det er en skummel utvikling blant ungdommer, hvor alle streber etter det “perfekte”, både utvendig og innvendig,  og jeg synes at signalene reklame plakater ofte sender ut er ekstreme. Ta for eksempel skjønnhets-reklamer som “lover” uoppnåelige og uekte resultater, her det er viktig å ha en dialog, spesielt fra foreldre til barn, at dette rett og slett er “reklame”, og ikke en virkelighet. Man må sette fokus på at modellene i motemagasinene er blitt sminket og stylet i mange timer før en photoshoot, og deretter “photoshoppet” enda mer til det “perfekte”, (hva nå enn det er?) og at dette bildet ikke er virkeligheten men rett og slett representerer en visjon! Noen ganger handler det om penger, andre ganger kan man kalle det kunst. Men det viktigste er at man ikke måler seg selv med dette bildet! For det er nemlig ikke ekte, det er ikke virkeligheten. Gjør man det, er man på feil vei.

Vi må bli flinkere til å informere og begrunne. Her igjen kommer oss foreldre inn. Vi har absolutt det største ansvaret å lære våre egne barn hva som er ekte og ikke, hvilke verdier som er viktige og legge et godt grunnlag for et godt selvbilde.

 

La meg vise dere to eksempler på redigering av bilder som kan gjøres av ABSOLUTT ALLE, jeg har brukt to gratis apper, den ene er tilpasset mobil, og den andre er via nett. Appene jeg jeg har brukt nedenfor er Youcam Makeup og Picmonkey. På begge disse appene kan du endre utseende drastisk med bare noen få taste klikk. 

På Youcam Makeup, kan du i hovedsak legge sminke. Du kan endre hud, ansiktsform, legge på falske vipper, endre øyenfarge osv. Dette er en av de mest populære makeup appene du finner på topplistene til slike apper i hele verden. Vi kan jo da kanskje tenke oss selv hvor mange av alle instagram bilder som er redigert ved hjelp av denne appen?

Når det kommer til PicMonkey så er det et mer fullstendig bilderedigerings program som du kan bruke gratis via nett. Dette er et veldig populært program blant bloggere. Selv bruker jeg det veldig mye når jeg skal lage kollasjer, sette sammen tekst og bilde og gjøre små endringer som lysstyrke og kontrast. Men mulighetene stopper ikke der. Selve programmet har også en egen fane som kalles “Touch Up”, og en skulle kanskje tro at det holdt med litt “airbrushing” og “blemish fix”, men neida, du kan faktisk endre ditt eget utseende totalt med “Nip Tuck” – Funksjonen! Er dette en sunn oppfordring mon tro? 

Under har jeg brukt to bilder av meg selv hvor jeg demonstrerer hvor store endringer du kan få, bare ved hjelp av disse to programmene.  Det første bildet er helt uredigert og tatt med mobil.  Det andre i rekken er redigert med Youcam Makeup, her har jeg lagt på øyensminke, leppefarge og gjort huden veldig “smooth”, samt brukt funksjonen som gjør ansiktet en smule smalere. Det tredje bildet er det samme som det andre, bare jeg har gått inn på Picmonkey og gjort justeringer med “NipTuck” funksjonen og i tillegg har jeg lagt på et filter som heter “weightloss”.


Hva tenker du om disse bildene? Tror du at det finnes mange slike bilder i sosiale medier eller på blogg? Hva med dem som allerede kanskje har operert seg mindre nese, tatt fillers i leppene og silikon, tror du at mange av dem kanskje bruker slike redigering programmer i tillegg før de publiserer innholdet sitt på sosiale medier eller blogg? Hvor ekte er da resultatet? Er det i det hele tatt oppnåelig?
 

 

Massemedier er lenge blitt omtalt som den fjerde stats-makt, og av god grunn.

Alt som blir formildet i mediene nås ut til mange millioner av mennesker og ikke alle vil være like kritiske til dets innhold. Jeg tenker derfor at det er så ekstremt viktig å ta et personlig ansvar for hva en skriver, poster og deler på sosiale medier, eller blogg. 

Noe jeg synes er ekstra vanskelig å være vitne til i dagens samfunn, er hvordan man i dag bruker sosiale medier som en mobbe-plattform, henger ut enkeltpersoner, går til personlige angrep, eller verre, ødelegger liv. 

I sosiale medier er det tydeligvis blitt en trend og “helt greit” ha en mening om alt og alle, og ikke minst si sin mening, men helst uten saklig begrunnelse. Det er blitt helt “normalt” å uttale seg om “naboens katt” på facebook, eller kanskje enda mer “normalt”; å delta i debatter, skrive usaklige kommentarer på hverandres innlegg, eller være et såkalt “nett-troll”, aka. hetse og mobbe andre medmennesker under “Aliaset Anonym”.

 Hva skjedde med å være litt kritisk? Bruke litt folkeskikk og vise litt medmenneskelig respekt? er bare noen av spørsmålene jeg stiller meg selv etter å ha vært vitne til denne utviklingen.

Har vi glemt å være mot andre slik vi ønsker at de skal være mot oss?

Jeg sier ikke at en ikke skal få si hva en føler eller mener, ytringsfrihet er noe som er mer viktig en noen gang! Men jeg sier bare, la oss tenke oss om to ganger før vi deler, og la oss tenke gjennom konsekvensene først.

En gyllen regel å ha i bakhodet er jo kanskje så enkel som;  – det man ikke ville sagt i full offentlighet til en person på gata, bør man kanskje ikke heller publisere på sosiale medier….

Her kommer også vanlige medier og bloggere inn, la oss alle ta et ansvar for den påvirkningskraften vi har, enten det gjelder kroppspress, holdninger til medmennesker og urealistiske framstillinger. La oss bli flinkere til å informere og begrunne.

Til syvende og sist mener jeg at det viktigste er å snakke om det som deles i mediene – reflektere og lære. For det var vel det mediene først og fremst var tenkt som? Å opplyse folket?

 

XOXO

– Charlene

 

#media #påvirkning #samfunn #propaganda #kritisktenkning #undeholdning #tanker #meninger #inspirasjon #holdninger #rettfrahjertet #nettavisen #blogg #skjønnhet #helse #velvære #mote #trend #bloggere #debatt #sosialemedier #photoshop #internett #side2 #nettavisen #nettvett

8 kommentarer
    1. Birgitte Østby: Hehe, ja ser den 😉 jeg har ikke lest bloggen din så utifra kommentarene dine så høres du jo ganske så fornuftig ut da, hehe 😉 skal nok få tittet innom bloggen din etter hvert 😉

      Stor klem 😉

    2. Ang. de bildene, jeg tror at det faktisk er veldig veldig mange som fikser og trikser med bildene sine. Jeg har sett mange på insta, og det ser jo ikke helt naturlig ut. Er så dumt at man ikke kan være seg selv lenger og bli akseptert for det :S

    3. Sima Sophian: ja det er helt sant!!!! Jeg synes at det er så utrolig viktig at unge i dag får informasjon om at dette faktisk ikke er “virkeligheten” 🙂 Og så synes jeg at folk må få lov til å være seg selv og være stolt av det 🙂 skjønnhet kommer uansett innenfra 😀 <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg